Skole–hjem-samarbeid i videregående skole: autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess

Forfattere

  • Gørill Warvik Vedeler OsloMet – storbyuniversitetet, Norge
  • Astrid Strandbu UiT Norges arktiske universitet, Norge
DOI: https://doi.org/10.23865/up.v17.5194

Sammendrag

I denne artikkelen utforsker vi erfaringer med skole–hjem-samarbeid i videregående skole. Vi inviterte 113 tidligere videregåendeskoleelever til å delta i dialogkaféer for å belyse skole–hjem-samarbeid som pedagogisk praksis i videregående skole. Resultatene avdekket en ambivalens i opplevelsen av skole–hjem-samarbeid, der elevene uttrykker at de ønsker å være selvstendige samtidig som de har behov for nærværende og støttende foreldre. Fundert i samtalene mellom deltakerne drøfter vi en todelt elevposisjon i trepartssamarbeidet mellom foreldre, lærere og elever; der elevene har både en objekt- og subjektposisjon i samarbeidet. Resultatene viser at foreldre oppleves som viktige støttespillere for de fleste elevene, men også at skole–hjem-samarbeid er en personlig og følelsesladet praksis for mange. De positive følelsene bidrar til å forsterke elevenes motivasjon, skolearbeid og håndtering av utfordringer. Det var likevel de ubehagelige følelsene knyttet til samarbeidet som synes å dominere, og som fører til at skole–hjem-samarbeid oppleves som krevende for mange elever i videregående skole. For å drøfte resultatene har vi anvendt pedagogiskfilosofisk teori om elevenes dannings- og utdanningsprosess og pedagogisk-psykologisk teori om elevenes behov for autonomistøtte. Vi argumenterer for å begrunne skole–hjemsamarbeid i videregående skole som samarbeidende autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess, og for å styrke elevenes subjektposisjon i dette samarbeidet. 

ENGLISH ABSTRACT

School-home collaboration in upper secondary school: autonomy-support in the students’ Bildung and education process

In this article, we explore experiences with school–home collaboration in upper secondary schools. We invited 113 former upper secondary school students to a dialogue café to illuminate school–home collaboration as practice in upper secondary schools. The results revealed an ambivalence in the experience of school–home collaboration, where students express that they want to be independent while at the same time needing present and supportive parents. Based on the conversations between the participants, we discuss a dual student position in the tripartite collaboration that occurs between parents, teachers, and students; in that the students have both an object and subject position in the collaboration. The results conveyed that parents are experienced as important supporters for most students, but also that school–home collaboration is a personal and emotionally charged practice for many students. The positive feelings that occur help to strengthen the students’ motivation, schoolwork, and handling of challenges. It was nevertheless the unpleasant feelings connected to the collaboration that dominated the conversations and contribute to the fact that such collaboration is challenging for many students. To discuss the results, we have used pedagogical-philosophical theory about the students’ Bildung process and pedagogical-psychological theory about the students’ need for autonomy support. We argue for strengthening school–home collaboration in upper secondary schools as collaborative autonomy-support in the students’ Bildung and education process, and to strengthen the students’ subject position in this collaboration. 

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Forfatterbiografi

Astrid Strandbu, UiT Norges arktiske universitet, Norge

.

Publisert

2023-12-13

Hvordan sitere

Vedeler, G. W., & Strandbu, A. (2023). Skole–hjem-samarbeid i videregående skole: autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 17(2), 31–49. https://doi.org/10.23865/up.v17.5194

Nøkkelord:

skole-hjem samarbeid, videregående skole, samarbeidende autonomistøtte, danningsprosess, dialogkafé