Ti år med Tidsskriftet FoU i praksis: Fokus, funn og forskning
Sammendrag
Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019.
Artikkelen presenterer en review-studie av artikler som er publisert i Tidsskriftet FoU i praksis siden det ble startet opp i 2007 og frem til utgangen av 2016. Hensikten med studien var å få en oversikt over tidsskriftets artikler, og om studiene som ligger til grunn, har innfridd forventningene til tidsskriftet. Problemstillingen som rammer inn studien, er følgende: Hva har forskning publisert i tidsskriftet bidratt med til profesjonsfeltet? Artikkelen gir først en beskrivelse av hva vi legger i begrepet FoU-arbeid. For å få utviklet svar på forskningsspørsmålet har vi brukt den konstant komparative analysemetoden. Funn viser at artiklene spenner fra barnehage- til høyskolenivå, og at forskningsfokuset i studiene innenfor disse nivåene er rettet mot flere områder. Studiens funn blir presentert for hvert nivå, etterfulgt av en sammenfattende drøfting. I artikkelen presenteres også en over- sikt over metodene som er benyttet i studiene som ligger til grunn for artiklene. Konklusjonen er at forskningen i all hovedsak er forskerinitiert. En begrensning ved studien er at forskningen som er presentert, omfatter kun den som har lyktes i publiseringsprosessen i tidsskriftet, og gjennomgangen er dermed ikke represen- tativ for alle artiklene tidsskriftet mottar. Artikkelen rundes av med en avsluttende refleksjon om hva gjennomgangen av artiklene i tidsskriftet likevel kan bidra med.
Sitér: Nilssen, V. og Postholm, M. B. (2017). Ti år med Tidsskriftet FoU i praksis: Fokus, funn og forskning. Tidsskriftet FoU i Praksis, 11(1), 7–40.
English abstract
English title: Ten years with Tidsskriftet FoU i praksis: Focus, findings and research
The article presents a review of articles published in the journal Tidsskriftet FoU i praksis since it was established in 2007 and until the end of 2016. The purpose of the study was to get an overview of the articles published in the journal and examine if the studies they present have met the expectations of the journal. The problem formulation that frames the study was the following: What has research published in the journal contributed to the profession? In the article we first outline our understanding of R&D work. To develop answers to the research question we have used the constant comparative method of analyses. Findings show that the research covers levels from kindergarten to higher education, and that the research focuses on various themes within each educational level. The findings are presented for each level followed by a discussion. The article also presents the methods used in the studies that the articles build on. The conclusion is that the research is initiated mainly by researchers. A limitation of our study is that the research presented is research that has succeeded in the publication process in the journal, and the review is therefore not representative for all the articles that the journal receives. The article ends with a concluding reflection on the contribution of the review of the articles in the journal.
Fulltekst
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Nøkkelord:
forsknings- og utviklingsarbeid, kulturhistorisk aktivitetsteori, empirisk forskning, konstant komparativ analysemetode, ulike utdanningsnivå, research and development work, empirical research, constant comparative method of analyses, various educational levels, cultural-historical activity theory
Lisens
Opphavsrett (c) 2017 Vivi Nilssen, May Britt Postholm
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse-IkkeKommersiell 4.0 Internasjonal-lisens.