Ansattes bidrag til femåringers språklæring i barnehagen

Forfattere

  • Marit Semundseth Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
DOI: https://doi.org/10.23865/fou.v11.1771

Sammendrag

Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019.

Barns språklæring står sentralt i dagens norske barnehage. I denne hermeneutiske studien setter jeg søkelyset på hvordan fire ansatte oppfatter at de bidrar til femåringers språklæring i barnehagen innenfor rammene av barnehagens femårsklubb. Med bakgrunn i fire kvalitative forskningsintervju har jeg tolket frem narrativer om hvordan de ansatte synes å legge til rette for femåringenes språklæring. Narrativene er analysert tematisk med følgende funn: De ansatte bidrar til femåringenes språklæring i barnehagens femårsklubb når de engasjerer seg i dialog og samhandling med barna og når de arbeider med språk i formelle og/eller i uformelle situasjoner. I lys av dette drøftes blant annet ansattes utfordringer når det gjelder å bidra til å styrke alle barns språklæring, og deres rolle som premissleverandør for det faglig-didaktiske innholdet i arbeidet med femåringenes språklæring i barnehagen.

Sitér: Semundseth, M. (2017). Ansattes bidrag til femåringers språklæring i barnehagen. Tidsskriftet FoU i Praksis, 11(2), 7–24.

English abstract

English title: Employee contribution to five-year language teaching in kindergarten

Today, children’s language learning is a central topic in the Norwegian ECEC institutions. In this hermeneutic study I focus on four employees’ understanding of their own contributions to the five-year-olds’ language learning. Based on four qualitative interviews, I have created narratives about how the staff seem to facilitate five-year-olds’ language learning. The narratives are analyzed thematically with the following findings: The staff contribute to the five-year-olds’ language learning in kindergarten when they engage in dialogue and interaction with them, and when they work with language in formal and/or informal situations. According to this, I discuss the staff’s challenges according to strengthen the language of all children in kindergarten. I also ask on whose terms it will be when it comes to the professional didactic nature of work with five-year-olds’ language learning in kindergarten.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Hvordan sitere

Semundseth, M. (2017). Ansattes bidrag til femåringers språklæring i barnehagen. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 11(2), 7–24. https://doi.org/10.23865/fou.v11.1771

Utgave

Seksjon

Forskningsartikler

Nøkkelord:

språk, læring, barnehage, femåringer, personalet, narrativer, language, learning, pre-school, five-year-olds, staff, narratives