En studie av skolebasert kompetanseutvikling i lokale kontekster

Forfattere

  • Dag Atle Lysne Institutt for lærerutdanning, NTNU
  • May Britt Postholm Institutt for lærerutdanning, NTNU
DOI: https://doi.org/10.23865/fou.v12.1767

Sammendrag

Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019.

Internasjonal litteratur gir god dokumentasjon av hvilke faktorer som fremmer skoleutvikling. Konteksten som læringsprosesser foregår i, er viktig for læringsutbytte, og norsk skole avviker på mange områder fra den skolen vi finner i mange andre land. Det er derfor god grunn til å stille spørsmål ved om internasjonal forskning alene kan brukes som grunnlag for utvikling av norsk skole. Den studien som presenteres her, omfatter tre skoler i Midt-Norge som deltok i piloteringen av kompetanseutviklingen på ungdomstrinnet i skoleåret 2012/2013. Funnene er hentet fra intervjuer med rektor og en gruppe av lærere på skolene. Skolene i studien var svært ulike. Likevel ser vi at det er stort samsvar mellom skolene i hvilke faktorer som er viktige for å gi utvikling. I tillegg ser vi stort samsvar med de faktorene som internasjonal litteratur legger vekt på at fremmer skoleutvikling. Det viser at det i hovedsak er de samme faktorene som fremmer skolebasert kompetanseutvikling lokalt i Norge som er beskrevet i internasjonale studier, og at lokale, regionale og nasjonale forhold spiller mindre rolle. I artikkelen diskuterer vi hvordan funnene i vår studie er koblet til funn i tidligere studier.

Sitér: Lysne, D. A. og Postholm, M. B. (2018). En studie av skolebasert kompetanseutvikling i lokale kontekster. Tidsskriftet FoU i Praksis, 12(1), 69–86.

English abstract

English title: A study on school-based competence development in a local context

International literature presents evidence of the factors that promote school de-velopment. But since context is important for learning and since the Norwegian school in many areas differs from the school we find in many other countries, there is good reason to question the relevance of international studies when planning school development projects in Norway. The present study includes three schools in Central Norway that participated in the pilot of the school-based competence development project in lower secondary school the year 2012/2013. The findings are drawn from interviews with the principal and a group of teachers in each school. The schools in the study were very different. Yet we see that there is a convergence between the schools in what factors that are important to promote development. In addition, we see a strong correlation with the factors that international literature emphasizes as important for school development. This shows that it is essentially the same factors that promote school development locally in Norway as described in international studies and that local, regional and national contexts matter less. In this article we discuss how the findings of our study are linked to findings in previous studies

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Hvordan sitere

Lysne, D. A., & Postholm, M. B. (2018). En studie av skolebasert kompetanseutvikling i lokale kontekster. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 12(1), 69–86. https://doi.org/10.23865/fou.v12.1767

Utgave

Seksjon

Forskningsartikler

Nøkkelord:

skoleutvikling, skolebasert kompetanseutvikling, etterutdanning for lærere, school development, school-based competence development, training for teachers in service