Sammenhengen mellom læreratferd og elevers engasjement

Forfattere

  • Ella Bjerga Universitetet i Stavanger
DOI: https://doi.org/10.23865/fou.v12.1766

Sammendrag

Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019.

Målet med denne studien har vært å undersøke sammenhengen mellom læreratferd og elevers opplevde atferdsengasjement. Læreratferd er forventet ut fra tidligere forskning å ha sammenheng med elevengasjement. Data ble innsamlet fra 10 norske skoler i forbindelse med prosjektet «Classroom interaction for enhanced student learning» (CIESL), ledet av Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, ved bruk av observasjon og spørreskjema som metode. Totalt var utvalget i denne studien på 52 lærere og 1689 elever fra 5. til 10. klasse. Resultater fra regresjonsanalyser indikerer en positiv sammenheng mellom «Classroom Climate» og atferdsengasjement når det var kontrollert for trinn, kjønn, sosioøkonomisk status og disiplinvansker. Denne sammenhengen indikerer at lærerens relasjonelle ferdigheter og evne til å skape et positivt klasseklima har betydning for elevers atferdsengasjement. Funnene vil bli diskutert mer i detalj.

Sitér: Bjerga, E. (2018). Sammenhengen mellom læreratferd og elevers engasjement. Tidsskriftet FoU i Praksis, 12(1), 47–68.

English abstract

English title: The relationship between teacher behavior and students behavioral engagement

This paper presents a classroom case study on the relationship between teacher be-havior and students own perception on behavioral engagement. Teacher behavior is expected from earlier research to have a relation with student engagement. Data was collected from 10 Norwegian schools in connection with the project “Classroom interaction for enhanced student learning” (CIESL) by using observation and survey. The sample was a total of 52 teachers and 1689 students in 5th through 10th grade. A key finding, which came from the regression analysis indicate a positive relation between “Classroom Climate” and behavioral engagement when controlled for level, gender, socioeconomic status and discipline problems. This relation indicate that the teachers’ relational skills is of matter for the students’ behavioral engagement. The findings will be discussed in further detail.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Hvordan sitere

Bjerga, E. (2018). Sammenhengen mellom læreratferd og elevers engasjement. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 12(1), 47–68. https://doi.org/10.23865/fou.v12.1766

Utgave

Seksjon

Forskningsartikler

Nøkkelord:

Classroom climate, ISTOF, atferdsengasjement, behavioral engagement