Femåringers motoriske kompetanse og fysiske form

Forfattere

  • Anne Berg Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
  • Olav B. Lysklett Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
DOI: https://doi.org/10.23865/fou.v12.1765

Sammendrag

Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019.

Barns fysiske form kan gi en indikasjon på deres helse og ha betydning for deres sosiale ferdigheter, selvoppfatning og læring. Hensikten med denne studien er få økt kunnskap om sammenhengen mellom femåringers fysiske form og motoriske kompetanse. Problemstillingen er: Er femåringer med høy motorisk kompetanse i bedre fysisk form enn femåringer med lav motorisk kompetanse? Movement ABC-2 og Fysisk form-test er benyttet for å måle barns motorikk og fysiske form. I studien deltok 142 barn fra 14 barnehager. En enveis ANOVA ble brukt for å finne forskjeller mellom gruppene. Studien viser at barn med høy motorisk kompetanse (HMK) er i bedre fysisk form enn barn med lav motorisk kompetanse (LMK). Dette indikerer en sammenheng mellom barns motoriske kompetanse og fysiske form. Barnehager bør dermed legge til rette for at barn med lav motorisk kompetanse motiveres til å være mer fysisk aktive.

English abstract

Children’s physical fitness can give an indication of their health and can affect their social skills, self-esteem and learning. The purpose of this study is to gain knowledge about the relationship between physical fitness and motor skills in children at the age of five. The research question is: Are five-year-old children with high motor skills in better physical shape than five-year-old children with low motor skills?Movement ABC-test and Physical fitness-test was used to test the child’s motor skills and physical fitness. 142 children from 14 preschools participated. The study shows that children with high motor skills are in better physical shape than children with low motor skills. Then, there is a correlation between children’s motor skills and physical fitness. Preschools should thus facilitate that children with low motor skills will be motivated to be more physically active.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Hvordan sitere

Berg, A., & Lysklett, O. B. (2018). Femåringers motoriske kompetanse og fysiske form. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 12(1), 27–46. https://doi.org/10.23865/fou.v12.1765

Utgave

Seksjon

Forskningsartikler

Nøkkelord:

barn, høy motorisk kompetanse, lav motorisk kompetanse, fysisk form, children, high motor competence, low motor competence, physical fitness