Sammenhenger mellom deltakelse i Ungdomsbedrift og indre motivasjon og innsats i videregående skole

Forfattere

  • Vegard Johansen NTNU og Østlandsforskning
DOI: https://doi.org/10.23865/fou.v12.1759

Sammendrag

Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019.

Artikkelen ser på sammenhenger mellom deltakelse i entreprenørskapsprosjektet Ungdomsbedrift (UB) og elevers indre motivasjon og skoleinnsats. Både den norske satsingen og EU-satsingen på entreprenørskap er delvis begrunnet ut fra antakelsen om å bidra til en mer variert utdanning og øke elevers skolemotivasjon. Funn fra det komparative forskningsprosjektet Innovation Clusters for Entrepreneurship Education (ICEE) tyder på at UB verken har positiv eller negativ virkning for indre motivasjon og innsats i videregående skole. ICEE-funnene er i tråd med funn fra tre norske tverrsnittstudier fra henholdsvis 2008, 2012 og 2017, der man heller ikke har funnet sammenhenger mellom UB og motivasjon og innsats. Dataene i ICEE muliggjør å skille mellom UB-deltakere med høy aktivitet (70 % deltar i 100 timer eller mer) og lav aktivitet (30 % deltar i mindre enn 100 timer). De med lav aktivitet opplever redusert indre motivasjon og innsats for skolearbeidet. De fleste elever trives med UB som arbeidsform, men noen elever finner UB for utfordrende og har mindre gode opplevelser ved å delta. 5000 elever (16–19 år) ved 25 skoler i 5 land deltok i både pre-test og post-test. ANCOVA og Cohen’s d ble brukt for å sammenligne indre motivasjon og innsats for elever med ingen, lav og høy UB-deltakelse.

Sitér: Johansen, V. (2018). Sammenhenger mellom deltakelse i Ungdomsbedrift
og indre motivasjon og innsats i videregående skole. Tidsskriftet FoU i Praksis, 12(2), 29–47.

English abstract

English title: Relations between participation in the Company Programme and intrinsic motivation and effort in upper secondary school

This article investigate possible relationships between participation in the Company Programme (CP) and students’ intrinsic motivation and school effort. Norway and the EU is committed to entrepreneurship education, and part of this commitment is based on the assumption that entrepreneurship contributes to varied education and increases students’ motivation for school. Findings from the comparative research project Innovation Clusters for Entrepreneurship Education (ICEE) indicate that CP does not have a positive or negative impact on internal motivation and efforts in upper secondary school. The findings from ICEE correspond with three previous Norwegian cross-sectional studies, in which there were no connection between CP and motivation and effort. However, the data in ICEE make it possible to distin-guish between CP-participants with high activity (70 % participates a hundred hours or more) and low activity (30 % participate less than hundred hours), and students with low CP-activity experienced reduced intrinsic motivation and efforts. Most students thrive with CP as a working-method, but some students find CP too challenging and have less good experiences. 5000 students (16–19 years) at twenty-five schools in five countries participated in both the pretest and the posttest study. ANCOVA and Cohen’s d were used to compare intrinsic motivation and efforts for students with no, low and high CP-participation.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Hvordan sitere

Johansen, V. (2018). Sammenhenger mellom deltakelse i Ungdomsbedrift og indre motivasjon og innsats i videregående skole. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 12(2), 29–47. https://doi.org/10.23865/fou.v12.1759

Utgave

Seksjon

Forskningsartikler

Nøkkelord:

ungdomsbedrift, indre motivasjon, innsats, videregående skole, Company Programme, intrinsic motivation, effort, upper secondary school