Sammenhenger mellom deltakelse i entreprenørskapsprosjekter og skoleprestasjoner i fem europeiske land

Forfattere

  • Vegard Johansen NTNU og Østlandsforskning
DOI: https://doi.org/10.23865/fou.v12.1758

Sammendrag

Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019.

Det er ulike formål med entreprenørskapsutdanning, og en kan skjelne mellom utdanning om, for og gjennom entreprenørskap. I gjennom-tilnærmingen brukes entreprenørskapsrelaterte prosesser som arbeidsform for å oppnå bestemte læringsmål, og denne artikkelen handler om sammenhenger mellom deltakelse i entreprenørskapsprosjekter og elevers skoleprestasjoner. Entreprenørskapsprosjektet det ses på, er programmet Ungdomsbedrift (UB) som har deltakelse fra mer enn 300 000 elever mellom 15 og 19 år i 40 land årlig. Som mål på skoleprestasjon brukes karaktersnitt. Sammenhenger mellom UB og karaktersnitt undersøkes for fem europeiske land. I Finland, Italia og Latvia er det en positiv sammenheng mellom deltakelse i UB og karaktersnitt, og det er elever med høy UB-aktivitet (hundre timer eller mer) som presterer bedre på skolen etter deltakelsen. I Belgia gir deltakelse i UB verken bedre eller dårligere karaktersnitt. For Norge er UB lagt til videregående opplæring, og flere studier tyder på at UB ikke virker inn på karakterer. Samtidig oppnår elever som har deltatt i Elevbedrift (EB) i norske ungdomsskoler, bedre karakter enn dem som ikke har deltatt. Dette kan skyldes at utdanning for entreprenørskap er fokus i UB, og utdanning gjennom entreprenørskap er fokus i EB. Samlet omfatter data 6000 elever, og funnene er fremkommet gjennom flernivåanalyser.

Sitér: Johansen, V. (2018). Sammenhenger mellom deltakelse i entreprenørskapsprosjekter
og skoleprestasjoner i fem europeiske land. Tidsskriftet FoU i Praksis, 12(2), 9–28.

English abstract

English title: Entrepreneurship education and school performance in five European countries

There are various approaches to entrepreneurship education, and it is common to distinguish between education about, for and through entrepreneurship. Education through entrepreneurship uses the entrepreneurial process as a working method to achieve particular learning objectives. This article considers the relation between participation in entrepreneurship projects and school performance in five countries. The indicator of entrepreneurship projects is a mini-company scheme called the Company Programme (CP). More than 300 000 students from forty countries participate in CP annually. The indicator of school performance is the Grade Point Average (GPA). Students with high CP-activity (a hundred hours or more) had a higher GPA than non-participants in Finland, Italy and Latvia. There was not a difference between CP-participants and non-participants in Belgium. Several studies indicate that there is no relation between CP and GPA in Norwegian upper secondary schools. However, the Pupil Enterprise Programme (PEP) in Norwegian lower secondary schools seems to have a positive impact on students’ GPA. The different impact seems related to differences in the aims of CP and PEP: CP focuses on education for entrepreneurship, and PEP focuses more on education through entrepreneurship. The data in the article includes 6000 students, and the analysis is multilevel modelling.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Hvordan sitere

Johansen, V. (2018). Sammenhenger mellom deltakelse i entreprenørskapsprosjekter og skoleprestasjoner i fem europeiske land. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 12(2), 9–28. https://doi.org/10.23865/fou.v12.1758

Utgave

Seksjon

Forskningsartikler

Nøkkelord:

ungdomsbedrift, skoleprestasjon, karaktersnitt, elevundersøkelse, Company Programme, school performance, Grade Point Average, student survey