Emneansvarliges perspektiv på etikkundervisning i økonomiskadministrativ bachelorutdanning

Forfattere

  • Cathrine Borgen NLA Høgskolen, Norge
DOI: https://doi.org/10.23865/up.v18.5437

Sammendrag

De siste årene har media tatt opp stadig flere saker der ledere i både private og offentlige virksomheter ikke har fremstått som gode rollemodeller. Dette har bidratt til at en nå i større grad etterspør en utdanning som fremmer etisk refleksjon og ansvarlighet hos fremtidige ledere. Likevel finnes det få studier som belyser undervisningspraksis i etikk i økonomisk-administrativ utdanning i en norsk kontekst. Studien som denne artikkelen bygger på, ønsker å bidra til diskusjon, utvikling og refleksjon om hva som påvirker undervisningspraksis i etikkundervisningen i økonomisk-administrativ utdanning.

Denne studien undersøker emneansvarliges perspektiver på egen undervisningsplanlegging og hva som påvirker den. Studien bygger på data fra 14 semistrukturerte intervjuer med emneansvarlige i etikkemner ved bachelorutdanninger i økonomi og administrasjon. Analysen viser et mangfold av ulike valg knyttet til planlegging av undervisning, oppfatninger av hensikten med etikkundervisning og konsekvenser av ulike rammevilkår. Videre viser analysen at emneansvarlige opplever institusjonenes prioriteringer som styrende for planleggingen, noe de mener hemmer en undervisning preget av dialog og refleksjon. Analysen viser også en diskrepans mellom nasjonale minimumskrav og undervisningen som planlegges, noe som vil kreve videre oppmerksomhet i fremtiden.

ENGLISH ABSTRACT

Course managers’ perspectives on teaching ethics in business education

In recent years, the media has increasingly taken up cases where business leaders have not appeared as good role models. This is one of the reasons the business community is now demanding an education that promotes ethical reflection and responsibility in future managers. Nevertheless, there are few studies that shed light on teaching practices in ethics in business education in a Norwegian context. The study on which this article is based wants to contribute to discussion, development and reflection on what affects teaching practices in ethics courses in business education.

This study examines course managers’ perspectives on their own teaching planning and what influences it. The study is based on data from 14 semi-structured interviews with course managers in ethics courses in bachelor’s programs in business education. The analysis shows a diversity of choices related to the planning of teaching, the perception of the purpose of ethics teaching and the consequences of different framework conditions. Furthermore, the analysis shows that the institutions’ priorities govern the planning, which inhibits a teaching approach that encourages students’ dialogue and reflection. The analysis also shows a discrepancy between the teaching planned and national minimum requirements, which will require further attention in the future. 

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Publisert

2024-05-08

Hvordan sitere

Borgen, C. (2024). Emneansvarliges perspektiv på etikkundervisning i økonomiskadministrativ bachelorutdanning. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 18(1), 21–40. https://doi.org/10.23865/up.v18.5437

Utgave

Seksjon

Forskningsartikler

Nøkkelord:

etikkundervisning, emneansvarlig, økonomisk-administrativ utdanning, etikk