Læreres møte med elever i yrkesopplæringens fellesfag

Forfattere

  • Marit Lindset NTNU
  • Marit Rismark NTNU
  • Kitt Lyngsnes Nord Universitet
DOI: https://doi.org/10.23865/fou.v10.1783

Sammendrag

Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019.

Rundt femti prosent av elevene som begynner på yrkesfag i Norge, fullfører ikke utdanningen innen fem år. Dette gir grunnlag for å vurdere hvordan utdanningen er bygd opp. Spesielt erfarer yrkesfagelevene at fellesfagene (språk, matematikk, naturfag og samfunnsfag) er utfordrende. Utdanningens innhold og relevans bør diskuteres. Det empiriske materialet som presenteres i denne artikkelen, er funn fra en kvalitativ studie av fem lærere som underviser i fellesfagene innenfor yrkesfaglige utdanningsprogrammer. Studien dreier seg om lærernes reaksjoner i møte med disse elevene. Funnene viser at lærerne erfarer at opplæringens struktur og skolens organisering innebærer visse begrensninger for undervisning og læring i fellesfagene. Videre viser funn at lærerne utformer ulike pedagogiske grep for å kompensere for elevenes læreforutsetninger i disse fagene.

Sitér: Lindset, M., Rismark, M., Lyngsnes , K. (2016). Læreres møte med elever i yrkesopplæringens fellesfag. Tidsskriftet FoU i Praksis, 10(2), 45–59.

English abstract

English title: How common core teachers meet students in vocational training

In Norway around fifty percent of the students who begin a vocational training have not completed the education within five years. This gives us reason to look into how the training is designed. Students in vocational education often experience common core subjects (language, mathematics, science, and social science) as particularly challenging, so the design and relevance of these subjects in vocational programs needs to be discussed. The empirical material presented in this article is findings from a qualitative study of five teachers teaching common core subjects within vocational education programs. The study examines the teachers’ reflections about students in these programs. Analysis of the teachers’ descriptions of their pupils, their experiences of organizational frameworks and their depictions of various educational measures they adopt to meet student challenges, illustrates that learning for students exceeds the idea of learning as acquisition of professional content. The findings show that there are challenges associated with the cognitive and the psychodynamic dimensions of learning. It is also suggested that the current common core curriculum affects the conditions for communication and interaction in learning situations.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Hvordan sitere

Lindset, M., Rismark, M., & Lyngsnes, K. (2016). Læreres møte med elever i yrkesopplæringens fellesfag. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 10(2), 45–59. https://doi.org/10.23865/fou.v10.1783

Utgave

Seksjon

Forskningsartikler

Nøkkelord:

fellesfag, yrkesopplæring, undervisning i yrkesopplæring, common core subjects, teaching in VET, vocational education