Før skolen begynner. Seks steinerpedagogers syn på pedagogisk arbeid med 5-åringer i steinerbarnehagen

Forfattere

  • Renate Krämer Østergaard Steinerhøyskolen
DOI: https://doi.org/10.23865/fou.v10.1781

Sammendrag

Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019.

Artikkelen drøfter det steinerpedagogiske arbeidet med de eldste barna i barne- hagen i lys av overgangen fra barnehage til skole. Studien bygger på analyser av kvalitative intervjuer med seks pedagoger fra seks steinerbarnehager. Utvalget gjenspeiler tre pedagoggrupper som i dag arbeider med 5-åringer: de som fort- satt har 6-åringer i gruppen, de som hadde 6-åringer tidligere, og de som aldri har hatt 6-åringer. Det teoretiske rammeverket bygger på transisjonsforskning, lekteori og steinerpedagogikkens utviklingssyn. På grunnlag av funnene konklu- derer jeg slik: (i) Lek og helhetlig tilnærming til læring står fortsatt sentralt i det steinerpedagogiske arbeidet med 5-åringene. (ii) Forventningene til 5-åringers rolle og status i barnegruppen er implisitt overført fra 6-åringene, inkludert skoleforberedende aktiviteter. (iii) Pedagogene står i spenningsfeltet mellom praksistradisjon og tilpasning til endrete vilkår. (iv) Pedagogenes direkte invol- vering i barns lek er blitt viktigere og utfordrer læringsprinsippet om forbilde og etterligning. Skal steinerbarnehagepedagogikken beholde sin posisjon som bærekraftig alternativ, må dens læringssyn styrkes, ikke utvannes. Slik vil det også kunne styrke mangfoldet i dagens pedagogiske landskap.

Sitér: Krämer Østergaard, R. (2016). Før skolen begynner. Seks steinerpedagogers syn på
pedagogisk arbeid med 5-åringer i steinerbarnehagen. Tidsskriftet FoU i Praksis, 10(2), 5–22.

English abstract

English title: Before school starts. Six Waldorf Preschool teachers’ view on educational work with 5-year-olds in Waldorf Preschool

The article discusses Waldorf pedagogical work with the oldest children in preschool in the light of transition from preschool to school. The study analyzes qualitative interviews with 6 teachers from 6 preschools. The selection refects the three groups of Waldorf preschool teachers who currently work with 5-year-olds: those who still have 6-year-olds in their group, those who had 6-year-olds in the past, and those who never had 6-year-olds. The theoretical framework is based on transition theory, Waldorf pedagogical developmental ideas and play theory. Based on the findings I conclude as follows: (i) Play and holistic approach to learning is still central in Waldorf educational work with 5-year-olds. (ii) Expectations regarding 5-year-olds’ role and status in the group are implicitly transferred from 6-year-olds, including school preparatory activities. (iii) The teachers are torn between practice-tradition and changed conditions. (iv) Adults’ direct involvement in children’s play has become increasingly important and challenges the idea of learning by imitation. Should Waldorf preschool education keep its position as a sustainable alternative, its views on learning need to be strengthened, not diluted. Then it also can strengthen the diversity of today’s educational landscape.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Hvordan sitere

Østergaard, R. K. (2016). Før skolen begynner. Seks steinerpedagogers syn på pedagogisk arbeid med 5-åringer i steinerbarnehagen. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 10(2), 5–22. https://doi.org/10.23865/fou.v10.1781

Utgave

Seksjon

Forskningsartikler

Nøkkelord:

overgang barnehage-skole, steinerbarnehage, 5-åringer, skoleforberedende aktiviteter, helhetlig læring, lek, metamorfose, transition preschool–school, Waldorf preschool, 5-year-olds, school preparatory activities, holistic learning, play, metamorphosis