Læreres beskrivelser av eget arbeid med Ungdomsbedrift

Forfattere

  • Ingunn Elder Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Astrid Margrethe Sølvberg Institutt for pedagogikk og livslang læring
DOI: https://doi.org/10.23865/fou.v12.1763

Sammendrag

Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019.

I artikkelen presenteres og drøftes funn fra en kvalitativ studie av læreres beskrivelser av eget arbeid med programmet Ungdomsbedrift i videregående skole. Studien bygger på analyser av fokusgruppeintervju med tolv yrkesfaglærere i Estland (sju) og Italia (fem). Datamaterialet ble analysert gjennom konstant komparativ analysemetode. Studien viser at lærerne opplever personlig vekst gjennom arbeidet med elever i Ungdomsbedrift. Lærerne beskriver hvordan vektlegging av samspillsrelasjoner og organisering har betydning for elevenes deltakelse. Med bakgrunn i funnene foreslås at skolen legger til rette for strukturert utviklingsarbeid som ivaretar lærernes behov for kunnskapsutvikling og refleksjon mellom kolleger som arbeider med Ungdomsbedrift.

Sitér: Elder, I. og Sølvberg, A. M. (2018). Læreres beskrivelser av eget arbeid med Ungdomsbedrift. Tidsskriftet FoU i Praksis, 12(2), 103–118.

English abstract

English title: Teachers’ describing of their work with the Company Programme

This article discusses findings from a qualitative study of teachers’ reflections over their work with students in mini-companies in secondary schools. The study is based on analyses of focus-group interviews with twelve teachers in vocational education; seven in Estonia and five in Italy. The interview data was analysed by means of the constant comparative method. The study shows that the teachers experience personal growth through working with students in the Company Pro-gramme. Teachers also place emphasis on how interactive relationships between the teacher and students, and the organization of teaching, matters for students’ participation. It is suggested that schools involved in entrepreneurship and the Company Programme facilitate structured developmental work that takes care of teachers’ need for knowledge development and reflection among colleagues working in the Company Programme.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Hvordan sitere

Elder, I., & Sølvberg, A. M. (2018). Læreres beskrivelser av eget arbeid med Ungdomsbedrift. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 12(2), 103–118. https://doi.org/10.23865/fou.v12.1763

Utgave

Seksjon

Forskningsartikler

Nøkkelord:

entreprenørskap, Ungdomsbedrift, lærer-elev-relasjon, refleksjon, samspillsrelasjoner, entrepreneurship, Company Programme, student-teacher relations, reflection, interactive relationships