Masteroppgaver og profesjonsrelevans i pedagogikk, matematikk og kroppsøving

Forfattere

  • Kaare Skagen OsloMet – storbyuniversitetet
  • Knut Løndal OsloMet – storbyuniversitetet
  • Bodil Kleve OsloMet – storbyuniversitetet
  • Bjørn Smestad OsloMet – storbyuniversitetet
DOI: https://doi.org/10.23865/fou.v12.1744

Sammendrag

Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019.

Masteroppgaver i lærerutdanning bør utgjøre toppunktet i studentenes teoretiske og praktiske, operative kunnskapsutvikling. I denne artikkelen analyseres profesjonsrelevansen i 65 masteroppgaver i pedagogikk (17), matematikk (18) og kroppsøving (30) ved et norsk universitet. Av de 65 masteroppgavene ble 44 kategorisert som relevante basert på en smal definisjon av profesjonsrelevans, mens alle ble kategorisert som relevante ut fra en videre definisjon. Det var imidlertid viktige forskjeller mellom fagene i hvordan denne relevansen framsto, og disse forskjellene avspeiler temaer som diskuteres i nasjonal og internasjonal forskning i de ulike fagene. Seks masteroppgaver ble analysert nærmere for å se på hvilke lærerroller som manifesterte seg i oppgavene. Alle masteroppgavene diskuterte lærerroller i noen grad, og mange tematiserte det komplekse spillet mellom lærernes eget fagsyn og de forventningene som stilles til lærerrollen fra elever, foreldre og samfunnet. Vi konkluderer med at oppgavene kombinerer de teoretiske kravene til en masteroppgave med høy oppmerksomhet om lærerrollen.

Sitér: Skagen, K., Løndal, K., Kleve, B. og Smestad, B. (2018). Masteroppgaver og profesjonsrelevans i pedagogikk, matematikk og kroppsøving. Tidsskriftet FoU i Praksis, 12(3), 7–27.

English abstract

English title: Master theses in pedagogy, mathematics and physical education: the relevance for the profession

Master theses in teacher education should bring students to an apex of both their theoretical and their practical, operative knowledge. In this article, 65 master theses in pedagogy (17), mathematics (18) and physical education (30) from one Norwegian university are analyzed for their relevance for the profession. Of the 65 master theses, 44 were considered relevant for the profession based on a nar-row definition of relevance, while all were considered relevant based on a broader definition. However, there were important differences between the subjects in how this relevance appeared, and these differences reflect themes discussed in national and international research in the different subjects. Six theses were analyzed more closely to see which teacher roles were manifest in the theses. All of these discussed teacher roles to some degree, and many concerned the complex relations between teachers’ own view of their subject and the expectations teachers face from students, parents and society. In conclusion, the theses combine the theoretical demands of a master thesis with close attention to the role of a teacher.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Hvordan sitere

Skagen, K., Løndal, K., Kleve, B., & Smestad, B. (2018). Masteroppgaver og profesjonsrelevans i pedagogikk, matematikk og kroppsøving. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 12(3), 7–27. https://doi.org/10.23865/fou.v12.1744

Utgave

Seksjon

Forskningsartikler

Nøkkelord:

lærerutdanning, masteroppgaver, profesjonsrelevans, teacher education, master theses, relevance