Gården som en av skolens dannings- og læringsarenaer

Forfattere

  • Gerd Grimsæth Høgskolen i Bergen
DOI: https://doi.org/10.23865/fou.v10.1788

Sammendrag

Merk: Denne artikkelen ble publisert i tidsskriftet FOU i praksis. Tidsskriftet skiftet navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis i september 2019.

I takt med behov for ulike typer læringsarenaer i skolen blir stadig flere gårder i Norge en del av skolens tilbud for å øke nærhet til praktisk læring og for å øke elevenes kunnskap om naturen. Undersøkelsen som ligger til grunn for denne artikkelen, søkte svar på følgende problemstillinger: På hvilken måte kan går- den være en relevant dannings- og læringsarena for elever i grunnskolen? Hvilke forutsetninger er av avgjørende betydning for å inkludere gården i sko- lens pedagogiske dannings- og læringspraksis? Artikkelen er en komparativ litteraturstudie der undersøkelsesgrunnlaget er norske og internasjonale stu- dier av pedagogiske tiltak på gård. Det teoretiske perspektivet er danning i, med og av natur. Det teoretiske grunnlaget vil dermed også være forankret i 1) nærmiljøet (naturen og gården) som kunnskapskilde og 2) natur og gård – en annen måte å iscenesette læring på. Resultatene peker på at gården som en pedagogisk arena innenfor skolen styrker motivasjonen, øker læringsutbyttet og gjennom dette fremmer identitets- og danningsbygging. Samtidig peker re- sultatene på at noen pedagogiske forutsetninger kreves for at gården skal bli en av skolens likeverdige dannings- og læringsarenaer.

Sitér: Grimsæth, G. (2016). Gården som en av skolens dannings- og læringsarenaer. Tidsskriftet FoU i praksis, 10(1), 23–41.

English abstract

English title: The farm as an arena for personal growth and learning

In need of various types of learning arenas in school, more and more farms in Norway are being linked to school programmes in order to decrease the gap between theoretical and practical learning and to increase pupils’ knowledge about nature. The research upon which this article is based addressed the fol- lowing research questions: In what way can the farm function as a relevant arena for personal growth and learning for primary school pupils? What con- ditions are crucial for the inclusion of the farm in the school’s development and learning practice? The research method in this study is a literature review which focuses on the findings in national and international research on the farm as a pedagogical arena. The theoretical framework is nature as an arena for personal growth and learning. Thus, the theoretical perspective is twofold, including both the local milieu (nature and the farm) as sources of knowledge; and nature and the farm as an alternative way in which to stage learning. Fin- dings indicate that, as a pedagogical arena within the school, the farm incre- ases motivation and learning outcomes, and thereby facilitates the construction of identity and development. At the same time the findings rela- ted to the farm as a part of the school’s practice indicate that there are certain pedagogical conditions that must be met if the farm is to be an equal partner in facilitating development and learning.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Hvordan sitere

Grimsæth, G. (2016). Gården som en av skolens dannings- og læringsarenaer. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 10(1), 23–41. https://doi.org/10.23865/fou.v10.1788

Utgave

Seksjon

Forskningsartikler

Nøkkelord:

natur, gård, dannings- og læringsarena, læring i praksis, nature, farm, growth and learning arena, learning in practice